SENASTE DOKUMENT



ETT ÅR MED NATURSKOLAN




Naturskolan i juli
Under sommaren så går naturskolan på sparlåga. Det är en härig tid då naturen är i full gång. Rallarosen står i full blom, under naturahushållnings tid användes den ståtliga och storväxta örten till lite av varje. Ett av de mest storstilade projekten genomfördes av en tegrossit i Moskva och befolkningen i den finska byn Koporje. Tehandlarn, som levde på 1800-talet, tyckte att teet han importerade från Kina gav alltför dålig förtjänst. Han beslutade sig för att dryga ut det. Det blev rallarosens blad som fick stå för surrogatet. Affärerna gkick stålande men efter 50 år sprack bubblan


Naturskolan i maj
Vitsipporna står i full blom och våren är här. Forntida tekniker för åk 3 rullar vidare i maj. Under detta tema förbereder vi eldtemat för nästa år genom att kola jeanstyg. När vi arbetar med att göra upp eld med flinta och fnöske går det åt sådana mängder fnöske att vi inte hinner tillverka. Då har vi experimenterat fram att kolat jeanstyg funger lika bra som fnöske från fnösktickan som sitter på björk. Man klipper sönder jeanstyg stoppar den i plåtburk, ställer den upp och ner och eldar runtomkring i ca en timma.


Naturskolan i april
Våren närmar sig sakta och i med det så ska vi börja med temat Forntida tekniker. Med forntida tekniker vill vi komplettera historieböckerna endimensionella värld med utomhuspedagogikens multidmensionella. Att läsa eller höra om hur folk gjorde upp eld på järnåldern kan vara spännande, men vad blir det bestående minnet av en text eller en föreläsning?


Naturskolan i mars
Elden är människans vän så länge hon har kontroll över den och först när hon förlorar kontrollen kan den bli livsfarlig. Idag har vi till stor del tappat kontakten med elden i vår vardag men kvar finns fascinationen och nyfikenheten. Många bränder idag beror på barns och ungdomars lek med eld vilket bottnar i nyfikenhet på elden som fenomen.


Naturskolan i februari
Under februari arbetar vi med vinterekologi med åk4. Eleverna ska efter dagen fått förståelse för djurs och växters olika strategier för att överleva vintern när det är brist på nästan allt. Brist på mat, vatten, värme och ljus.


Naturskolan i januari
När jullovet är slut och eleverna är tillbaka kommer snart de första klasserna till Nynäshamns Naturskola. Det är dags för alla kommunens elever som går i 6-årsverksamhet att komma. De får en dag som handlar om skatan och andra kråkfåglar. De får låna skatnäbb och skatstjärt och göra många övningar och lekar med fågeltema.


Naturskolan i december
I december finns det oftast några klasser kvar som arbetar med sinnena. Förhoppningsvis har den fuktiga marken nu stelnat och kylan och kanske har vi till och med fått snö. Runt Naturskolans hus finns det gott om ekollon och hasselnötter.


Naturskolan i november
I november arbetar vi mycket med utbildningar och projekt. I mitten av månaden börjar vi ta emot alla kommunens tvåor. De arbetar under temat "Däggdjur och sinnen". De får uppleva vad som utmärker ett däggdjur och vad som skiljer dem från t.ex. kräldjuren. De får lära sig om älgens öron, rovdjurens ögon och tänder och växtätarnas klövar. De få leka ekologiska utelekar som gör att de bland annat kan få lite insyn i populationsförändringar hos älgen.


Naturskolan i oktober
I början av oktober kommer de sista niorna till Alhagens våtmark. Verksamheten koncentreras nu till omgivningarna runt Naturskolan på Sjöudden i Ösmo. I oktober kommer alla eleverna i årskurs 4. De har tema "Matematik, samarbete och problemlösning ute". De ställs inför många utmaningar denna dag där de arbetar både i helklass och i smågrupper. Det blir mycket geometri och mycket knåp med pinnar.


Naturskolan i september
I september är en del av vår verksamhet förlagd nere i Alhagens våtmark i Nynäshamn. Det är en av Sveriges största våtmarker för rening av avloppsvatten. Alla klasser i årskurs 9 i Nynäshamns kommun kommer till Alhagen under september och en bit in i oktober.


Naturskolan i juni
Nu närmar sig sommaren och det hör man på fåglarnas sång. I juni när svärdsliljan blommar vid Nynäshamns Naturskola är det tid för skolavslutning. Några få grupper kvar och sedan innebär det att arbeta med läromedel, planera kurser, reparera utrustning, städa och planera och lägga schema för kommande läsår för oss.


Naturskolan i augusti
Nu när augusti är här kommer vi att ta emot alla klasser från årskurs 6 på Nynäshamns Naturskola. Klassen samlas vid lägerelden och dagens tema "Teknik och hållbar framtid" inleds med samtal om solenergi, fotosyntes och förbränning. De får diskutera tekniska uppfinningar och under fikat får de sockerkaka som vi gräddat i våra reflektorugnar vid den öppna elden.