SENASTE DOKUMENT OM NYNÄSHAMN NATURSKOLA
Naturskolans mål för verksamheten Övergripande mål Naturskolan skall verka för och bidra till att Barn- och utbildningsförvaltningen tar sin del av ansvaret i Nynäshamns kommuns strävanden mot en hållbar utveckling. Naturskolan skall vara en utomhuspedagogisk resurs inom de naturvetenskapliga ämnena men också inom matematik, teknik och språk inom skola och förskola. Naturskolan ska inom Barn- och utbildningsförvaltningen som helhet stödja, stimulera och utveckla lärandet för hållbar utveckling.
Förhållningssätt och värdegrundBaserat på värdegrund för Nynäshamns kommuns organisation där värdegrundsorden; öppen, engagerad, modig och respektfull utgör grunden.
Nynäshamns Naturskola är alltid öppen för nya idéer och tankar. Det gäller både i stort och i smått. Det kan vara den 6-åriga eleven som under utvärderingen efter naturskoledagen anser att vi borde ha gjort naturuppdragen lite svårare, eleven i 9:an som tycker att vi borde ha ryggsäckar i stället för axelremsväskor till utrustningen eller läraren som tycker att vi borde skapa ett nytt tema för årskurs 4. Det kan också vara en reviderad läroplan, Boverkets nya allmänna råd om friytor eller FN:s klimatpanel som presenterar nya forskningsresultat. Nynäshamns Naturskola är också alltid öppen för nya pedagogiska tankar, till exempel i kontakt med andra naturskolor i och utanför Sverige. Vi är alltid öppna för att dela med oss av våra erfarenheter till barn, elever, pedagoger, olika kommunala förvaltningar, nationella nätverk och internationella nätverk. Nynäshamns Naturskola sprider prestigelöst goda idéer för att sätta barnen i främsta rummet och för att främja lärande för hållbar utveckling i hela Nynäshamns kommun. Utifrån Naturskolans ekonomiska förutsättningar och de styrdokument vi utgår från, arbetar vi engagerat och oförtröttligt med att utveckla verksamheten utifrån de som använder oss som resurs. Genom dagliga utvärderingar med både barn, elever och pedagoger men även, med några års mellanrum, omfattande utvärderingar med pedagoger säkrar vi kvaliteten på verksamheten. Nynäshamns Naturskola har modet att ofta prova nya grepp, nya projekt och nya samarbetsformer vilket ibland leder till misslyckanden (resultat) som innebär nya erfarenheter och insikter om vår verksamhet och vår kompetens. Dessa erfarenheter ligger till grund för en framgångsrik verksamhet i framtiden. En av de viktigaste pedagogiska idéerna inom Naturskolans verksamhet är att barn, elever och pedagoger ska tillåtas och våga pröva nya utmaningar genom att använda hela kroppen och alla sinnen utomhus. I det ingår misslyckandet som ett naturligt steg i lärandet. Vi kallar det dock aldrig misslyckande, vi kallar det resultat. Utifrån resultatet dras en slutsats varefter ett nytt försök görs. Nynäshamns Naturskolas verksamhet präglas av lojalitet och respekt för barn, elever, pedagoger och de kommunala förvaltningarna i stort. Det innebär att vi fullföljer våra avtalade åtaganden och att vi alltid är kontaktbara via de kommunikationssystem som finns i den kommunala verksamheten. Vi anpassar vår verksamhet efter de människor vi möter. Att utgå från barns, elevers och pedagogers kunskaper är en grundförutsättning för Naturskolans verksamhet där bland annat skillnader i ålder kräver detta. Genom att, under trivsamma förhållanden, skapa lärandesituationer lägger vi grunden för ett lustfyllt lärande utomhus. Naturskoledagar (för barn- och elevgrupper)Mål att sträva efter:
FortbildningsverksamhetenMål att sträva efter:
Lärande för hållbar utvecklingMål att sträva efter:
IT-verksamhetenMål att sträva efter
GårdsutvecklingMål att sträva efter
Nationellt och internationellt arbeteMål att sträva efter
Uppföljning av Naturskolans verksamhet
o antal skolklasser eller elever som har haft en naturskoledag o antal kursdagar för lärare och förskolepersonal o antal övriga kursdagar o antal nätverksträffar o antal Grön Flagg-certifierade skolor och förskolor o antal informations- och stödjandeträffar o producerat skriftligt material
Mats Wejdmark och Robert Lättman-Masch 2018-03-16 07:53:38 Läs mer om OM NYNÄSHAMN NATURSKOLA Utvärdering av Nynäshamns Naturskolas verksamhet Naturskolans verksamhetsberättelser Vägbeskrivning till Naturskolan i Ösmo Tillbaka till OM NYNÄSHAMN NATURSKOLA
|