Utmaning 8 nya växter 


SENASTE DOKUMENT


www.naturskola.se

NYHETER

Utmaning 8 nya växter

Utmaning 8 nya växter
Utmaningen 2008/2009 om Biologisk mångfald riktar sig till skolår 1 - 5
 
Årets utmaning går ut på att
- hitta ett innovativt sätt att jobba med artkunskap
- eleverna ska lära sig känna igen minst åtta ”?nya”? växter och dess artnamn
 
Gör så här:
 
1. Fundera och resonera i klassen
- Är det viktigt att känna igen och kunna namn på växt- och djurarter?
- Är det viktigt att det finns många olika arter av växter och djur t.ex i en skog?
Skriv ner klassens tankar!
 
2. Välj växtarter:
- Bestäm vilka växtarter i skolans närmiljö som eleverna i klassen ska lära sig och på vilket sätt ni
ska arbeta med utmaningen.
Skriv ner: Hur ni valde arterna och hur klassen har jobbat för att lära sig arterna
 
3. Undersök och dokumentera:
Välj minst en växt att undersöka lite mer.
- Hittar ni växten i olika växtmiljöer t.ex. både bland träd och på en öppen gräsmark. Beskriv
växtmiljöer där ni hittar växten.
- Följ växten t.ex. från höst till vår/försommar eller från blomning tills den har vissnat eller från
knopp tills den har slagit ut.
Notera datum och beskriv växten vid några tillfällen med ord och bild.
- Iaktta växten vid ett tillfälle under 15 minuter. Är det något/några djur som besöker växten?
Vilka djur? Vad gör djuren där?
 
4. Rapportera
Rapportera klassens funderingar och undersökningar senast den 24 april till www.bioresurs.uu.se
välj utmaningen. På denna sida finns även information och idéer till undervisningen. Bland
deltagande bidrag lottas regionvis ut besök av en forskare. Då får klassen möjlighet att ställa frågor och veta mer.
 
 

2008-08-26 16:56:15