Mars i naturen

ÅRSTIDSKALENDER

Mars i naturen

Sportlovet är över, nu är våren här oavsett vad termometern visar tycker jag.

SMHI  använder sig enbart av termometern för att definiera våren dvs. en dygnsmedeltemperatur över 0 grader i minst 7 dagar

Men enligt den gamla bondepraktikan är mars månad den första vårmånaden.

Ugglorna hoar, ekorren får sin första kull med ungar, likaså vildsvinen. Så se upp när du går i skogen Vildsvinen är skygga och håller sig dolda i skyddande vegetation under dagarna men i gryningen och skymning letar de mat. Suggan skyddar sina kultingar så kom inte emellan mor och barn. Vi människor ser ofta bara groparna i marken som bevis att de har varit framme. Har du däremot tur så kan du råka möta en uggla på din promenad. Visserligen ser vi henne inte ofta men så här års hör vi hennes hoande under kvällar och tidiga mornar. En del av ugglans dun omvandlas till ett vitt mjölaktigt puder som täcker fjäderdräkten. Detta tillsammans med att deras handpennor har en sågtandad mjuk kant gör att ugglor kan flyga nästan ljudlöst.

Men hörs åskan i mars kan vi vänta snö i maj också enligt bondepraktikan.

Ut i naturen och lyssna lär och njut.

2009-02-18 14:26:29