Folk vill ha buss till skogen

FORSKNING

Folk vill ha buss till skogen

Om man vill slappna av ska man gå ut i skogen. Det slår både att leka med barn och att läsa en bok. Det visar en ny enkät. En buss rakt ut i skogen vore perfekt.

På avslappningsskalan slår skogsvistelse såväl barnvakt som att läsa bok eller besöka gymmet. Skogens ställning som rekreationskälla står sig stark, vilket den stora undersökningen Skog 2008 visar.

Nästan alla svenskar (94 procent) känner sig avslappnade när de promenerar i skogen – lika avslappnande som när de läser en bok (91 procent) eller tittar på tv på kvällen (92 procent). Det som lockar med skogen är tystnaden och den friska luften, menar 71 procent.

För att underlätta skogsbesöket vill drygt varannan (52 procent) ha en nationell dag, kallad "Skogens dag" som syftar till att vistas i skogen. 43 procent är positiva till att det instiftas en direktbuss till skogen och att bensinmackar och servicebutiker borde sälja ett färdigt skogs-kit som innehåller allt man behöver för en trevlig dag i skogen (mat, bestick, redskap och liknande).

Att svenskarnas förhållande till skogen är starkt visar sig också av att så gott som alla under året har något som de själva hämtat från skogen. Exempelvis har 59 procent självplockade blommor hemma, hemmagjord sylt gjord på självplockade bär (53 procent) och 52 procent självplockad svamp.

Favoritaktiviteten i skogen är att vandra eller promenera (84 procent). Tre av fyra (74 procent) önskar komma ut i skog och mark oftare än vad de gör idag. Huvudskälet till att skogsbesöket inte blir av är – inte helt överraskande – tidsbrist. Var femte (18 procent) upplever att de lever för långt från en riktig skog.

– De svenska skogarna betyder mycket för svenskarna och längtan är stark ut till skogen och allt som den har att erbjuda, säger Marie S. Arwidson, vd på Skogsindustrierna.

2009-03-27 02:16:37