Fågelmatningstävling vintern 2014/2015

PROJEKT / KAMPANJ

Fågelmatningstävling vintern 2014/2015

Så här går det till att vara med

Alla skolor och förskolor i Nynäshamns kommun får vara med. Det går att vara med i tävlingen när som helst under hela vintern mellan 10 december 2014 och 13 mars 2015. Det delas ut pris för flest antal olika fågelarter som observerats vid fågelmatningen och för bästa konstruktion för fågelmatning. Fågelmatningsstället ska ligga på eller intill förskolans eller skolans gård.

Syfte: öka intresset för fåglar, förbättra artkunskapen, öka överlevnaden hos våra stannfåglar, lösa en konkret teknisk uppgift där konstruktionen omedelbart utvärderas av användarna – fåglarna.

Tack till Naturskolan i Lund för idén och hjälpen

Tidigare vinnare: 2011 Breddals förskola, 2012 Backluras förskola, 2013 Backluras förskola, 2014 Fagerviks förskola.

Våra fröätande fåglar behöver hjälp med mat under vintern eftersom det moderna jordbruket effektivt bekämpat de ettåriga fröväxterna (ogräsen) som förr utgjorde naturlig föda för fåglarna. Klicka på häftet nedan så får du ett material som beskriver hur man kan arbeta ämnesöverskridande med att mata vinterfåglar.

Havsörnslänk http://pontu.eenet.ee/player/juras-erglis.html här kan ni följa ett havsörnspar när dom bygger bo och kommer att föda fram nya havsörnsungar.

2010-12-10 14:59:44