Vett och etikellt på toalett 2011

LÄROMEDEL

Vett och etikellt på toalett 2011

Under v 12 och 13 kommer kampanjen Vett och Etikett på Toalett att genomföras. Detta görs på initiativ av VA-avdelningen i samarbete med Nynäshamns Naturskola. Det är åtta år sedan kampanjen genomfördes senast och det är dags för barn, elever och övriga invånare i Nynäshamns kommun att få en påminnelse om vad man egentligen får spola ner i toaletten där hemma och på jobbet. Kampanjens syfte är alltså att sprida kunskap om vad som får spolas ner i toaletten men också i handfatet, duschen och från tvättmaskinen. Målet är att kvaliteten på kommunens avloppsslam förbättras och att utsläppen av näringsämnen och miljöfarliga ämnen till sjöar och hav minimeras. Om slammet, som innehåller stora mängder av det värdefulla näringsämnet fosfor, ska kunna användas som jordförbättringsmedel på åkermark måste slammet vara så giftfritt som möjligt.

Främmande föremål och kemikalier som spolas ner i toaletten leder inte bara till miljöproblem, det påverkar också kostnaderna för VA-avdelningen. Varje vecka måste VA-avdelningen köra iväg 500 kg sopor som inte hör hemma i avloppet och varje år måste pumpstationer lagas och ledningar rensas till en kostnad av ca 100 000 kr på grund av saker som inte hör hemma i avloppet.

Varje skola och förskola i kommunen kommer veckan innan kampanjen att få en mapp med en handledning och tillhörande material t.ex. en folder med miljövänliga rengöringstips och disktrasor, med kampanjinformation på, till alla elever.

Vill ni på ett lekfullt sätt lära er vad som får spolas ner i toaletten, gå då in på www.gryaab.se/flash/SPOLA.html och spela Plums, ett skitroligt spel för hela familjen.

Vad kan du göra?

• Ha en pedalhinki badrummet eller på toaletten där du kastar sådant som inte hör hemma i avloppet.
  • Använd miljömärktatvätt- och rengöringsmedel.
  • Lämna in miljöfarliga ämnen på miljöstationen.
  • Lämna överblivna läkemedel till Apoteket. Under kampanjveckorna 12 och 13 kommer apoteken att dela ut påsar till alla kunder.
  • Dosera rätt vid tvätt. Dosera för mjukt vatten i Nynäshamn, Ösmo, Segersäng och Lidatorp, dosera för medelhårt i Sunnerby, Sorunda och Marsta.

Klicka på bilden på toaletten om du vill ladda hem den som PDF.

Klicka på bilden på pedalhinken om du vill ladda hem den som PDF.

2011-03-14 12:28:05