NYHETER

Nationella skräpplockarveckan v 17

Bakgrund

Håll Sverige Rent startade sin kampanj ”?Håll naturen ren”? på 60-talet. Då som nu är det kampen mot nedskräpningen som står i fokus. Tanken är att om vi i tidig ålder bryr oss om vår närmiljö så kommer vi i framtiden också bry oss om vår miljö i ett större perspektiv.

Den nationella skräpplockarveckan v 17

Håll Sverige Rent driver arbetet med den nationella skräpplockarveckan som infaller vecka 17 varje år. V 14 2011 var redan 336000 personer anmälda att delta. I Nynäshamns kommun deltar ca 3500 personer varje år, främst från skolorna och förskolorna, under denna vecka. I Nynäshamns kommun är denna vecka ett samarbete mellan Nynäshamns Naturskola och Park- och naturenheten.

Syfte

Förutom att öka trivseln är kampanjen tänkt att öka medvetenheten hos kommuninvånarna och minska benägenheten att kasta skräp på gator, allmänna platser och i naturen. Vi hoppas också att den ska leda till ökat kurage hos barn, elever och övriga kommuninvånarna att våga säga till dem som skräpar ner. Genom kampanjen återförs skräpet till återvinningssystemet och det minskar risken för skador hos barn och djur (av t.ex. glasskärvor). Det finns också en pedagogisk koppling mellan synligt skräp och utsläpp av osynliga växthusgaser som ju är sorts en nedskräpning av atmosfären.

Organisation

Innan v 17 fyller skolorna och förskolorna i en anmälningstalong där de anger hur många plastpåsar och sopsäckar de behöver. De kommer att få två olika sorters påsar för sortering. Påsarna har skänkts av Ica och Willys. De får också låna enkla plockstavar tillverkade av rundstav med en spik i ena änden och vågar kan lånas för att väga skräpet. Efter v 17 får varje skola eller förskola 1000 kr för sitt arbete med att städa ett yttre område, det vill säga utanför den egna gården.

Nationella miljömål

Nynäshamns kommun arbetar som alla andra kommuner i Sverige mot de 16 nationella miljömålen och bryter ner dem till kommunal nivå. Kampanjen är ett inslag i arbetet med Nynäshamns kommuns mål; ”?Att minska uppkomsten av avfall. För det avfall som ändå uppkommer gäller att återanvändning och återvinning liksom annan hushållning med material, råvaror och energi ska främjas för att ett kretslopp ska uppnås”?.

Ny straffbestämmelse

Enligt förslaget ska en s.k. nedskräpningsförseelse leda till penningböter. Syftet med regeringens förslag är att det ska kunna bli enklare att ställa den som skräpar ned till svars. Den nya bestämmelsen ska börja gälla från 1 juli.

Läs mer under Projekt/kampanj i vänsterspalten

2011-04-26 09:42:57