Skogen som klassrum 2011

NYHETER

Skogen som klassrum 2011

Nynäshamns Naturskola deltar tillsammans med andra naturskolor i utbildningsprojektet Skogen som klassrum. Naturskyddsföreningen och Naturskoleföreningen bjuder in pedagoger (förskoleklass-åk 6) till kostnadsfri fortbildning om skogen som pedagogisk resurs. Pedagogerna får praktiskt prova på övningar i skolans olika ämnen, exempelvis svenska, engelska, matematik och NO/teknik. Övningarna utgår från Lgr 11 och ger inspiration och handfasta idéer som direkt kan tillämpas i undervisningen.

Undervisning utomhus innebär att eleverna får uppleva sin närnatur med alla sinnen samtidigt som undervisningen blir mer varierad. Forskning visar att barn som vistas mycket i naturen är friskare, mindre stressade, har bättre motorik och högre koncentrationsförmåga än andra barn. Under 2009-2010 fortbildades nära 1 800 lärare i 26 kommuner inom Skogen som klassrum. Av dessa var 87 procent mycket positiva till fortbildningen, 90 procent har använt sig av det de lärt sig i skolundervisningen och 75 procent har fått en mer positiv inställning till utomhuspedagogik.

Mer information finns här.

2011-08-18 10:21:21