TiS2015 - en manifestation för teknikämnet Norrköping

KURSER

TiS2015 - en manifestation för teknikämnet Norrköping

I Norrköping hölls en konferens om Teknik i skolan.

TiS2015 – en manifestation för teknikämnet

I inbjudan till konferensen skrev jag att "vi går mot bättre tider". Efter vår konferens TiS2015 tänker jag fortfarande så. Visst finns det en del gråa moln framöver, men ser man till ämnets möjligheter och alla de som närvarade på och bidrog till vår konferens är det tydligt att det finns gott om både goda exempel och idéer inför framtiden! Blickar vi tillbaka kan jag tycka att vi aldrig tidigare haft ett så starkt startfält i programmet. Ett brett utbud från förskola till gymnasium, med idéutställare, NT-utvecklare, forskare, myndigheter, aktiva lärare, organisationer, rektorer, företag m.fl.

De olika programpunkterna ledde till givande diskussioner, många tog chansen att möta nya perspektiv, bli inspirerade och föra fram egna åsikter och erfarenheter. Genom det berikar vi tillsammans teknikämnet över landet. Det är en av de spridningseffekter en sådan här manifestation kan bidra till. Den är nationell. Den når ut. Och det är i detta hänseende som alla deltagare blir otroligt viktiga!

Jag avslutade inbjudanstexten med "Låt bollen rulla!" och konferensen med "Låt bollen rulla vidare!". Det är den känslan CETIS vill förmedla! Vi behöver – på alla plan – se till att uppmärksamma, befästa och utveckla teknikämnet. Då kan vi också få fler kollegor. Och eleverna kan få den undervisning läroplanen lovar dem!

Nynäshamns Naturskola  var i Norrköping på konferensen Teknik i skolann.Vi visade boken "Leka och lära naturvetenskap och teknik ute". Utifrån boken hade Naturskolan flera workshopar. Följ länken nedan för bilder.

Workshop Att lära in teknik ute

2015-10-28 06:32:30