Mossor och lavar för årskurs 3

KLASSBESÖK

Mossor och lavar för årskurs 3

Vad säger läroplanen Lgr 11

…om de naturorienterande ämnena?

Centralt innehåll i årskurs 1-3

Året runt i naturen

• Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter.

Metoder och arbetssätt

• Enkla fältstudier och observationer i närmiljön.
  • Enkla naturveteskapliga undersökningar.
  • Dokumentation av naturvetenskapliga undersökningar med text, bild och andra uttrycksformer.

…om ämnet biologi?

Centralt innehåll i årskurs 4-6

Natur och samhälle

• Ekosystem i närmiljön, samband mellan olika organismer och namn på vanligt förekommande arter. Samband mellan organismer och den icke levande miljön.

_____________________________________

Mossor finns det väl bara en eller två sorter av, eller? Vad är det dom säljer i affären till första advent egentligen? Mossor och lavar spak Verkligen i skuggan av våra stora örter och träd. Men utan dessa organismer skulle inte det nakna berget kunna blomstra. Mossor och lavar skapar det första tunna jordlagret dar de mer krasna kärlväxternas frön sedan kan gro. Att det finns många olika sorters mossor och lavar kommer vi att upptäcka denna dag.

Här kan lärare som vill få en bild av dagen se en kort film om hur dagen ser ut. Denna film kan också visas för de elever som har behov av att få en tydligare bild av dagen. Det är inte tänkt att filmen ska visas för hela klassen. Det kan till och med vara en nackdel, särskilt i de fall där det förekommer problembaserade uppgifter som eleverna ska lösa under dagen.

Vi kommer att lägga ut bilder från dagen på vår hemsida. Om ni inte redan har underskrift av elevernas vårdnadshavare när det gäller samtycke om användning av bild kan ni här ladda ner det formuläret inför dagen på Naturskolan. Inga ansikten kommer att fotograferas.

Vi har fått jättefina bilder på mossor och lavar från Sagadi Naturskola i Estland. Det är otroligt vackra bilder. Klicka gärna på länkarna nedan, sen är det bara att luta sig tillbaka och njuta..
Det är ca 30 bilder på olika lavar och mossor.

Lavar
Mossor

Lunch

Glöm inte att ringa vanstaköket om det är någon elev som behöver speciell kost till lunchen. Telefon 3562.

Äntligen någon som hörsamat vår käpphäst varje år vid första advent.

En mycket bra film som förklarar skillnaden på lav och mossa.

Filmen ger en allmänbildning på vad har vi i adventsljusstaken.

Se filmen på youtube

2008-01-31 21:19:15