Elden för årskurs 5 


SENASTE DOKUMENT


KLASSBESÖK

Elden för årskurs 5

 
Vilken betydelse hade elden förr och vilken betydelse har den idag?
Hur gör man upp eld utan modern teknik och hur eldar man ute säkert?
Denna dag bygger på problembaserad inlärning och
säkerhetstänkande ute i skogen.
Det är viktigt att reflektera över dagen, både om ämnesinnehållet men också över samarbetet i grupperna. Här finns frågor till eleverna i efterarbetet på skolan.
"En olycka händer så lätt" används som förarbete.
På myndigheten för samhällsskydd och beredskap hittar du digitalt, elevfolder, handledning för lärare, film och en power point med svar till elevfoderns korsord osv
 
Vi kommer att lägga ut bilder från dagen på vår hemsida. Därför
behöver vi ett godkännande från föräldrarna. Ni kan ladda hem den
lappen nedan och sedan skicka med den tillsammans med
information till föräldrarna om naturskoledagen.
 
 
Det är viktigt att reflektera över dagen, både om ämnesinnehållet men också över samarbetet i grupperna. Här finns frågor till eleverna i efterarbetet på skolan.

Fotosyntesen är livets viktigaste process. Tack vare att de gröna växterna har den unika förmågan att fånga solens strålningsenergi kan människor, djur och svampar ta del av energin som finns i solens strålar. Det växterna gör kallas för fotosyntes och ordet betyder ljussammansättning. Fotosyntesen är den viktigaste processen för livet på jorden. 
 
 Eleverna kommer att ha matsäck med sig denna dag. Det kan vara bra att ge eleverna lite tips om vad man kan ha med sig som är gott, nyttigt och praktiskt. Här finns en folder från Hälsomålet (www.halsomalet.se) med lite tips.

 

 Vad säger läroplanen Lgr 11 om ämnet idrott och hälsa?

Centralt innehåll i årskurs 4-6

• Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten.
   
…om ämnet biologi?
 
 Centralt innehåll i årskurs 4-6
 Natur och samhälle
 • Djurs, växters och andra organismers liv. Fotosyntes, förbränning och ekologiska samband och vilken betydelse kunskaper om detta har, till exempel för jordbruk och fiske.
 • Biologin och världsbilden
 • Några historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på naturen.
 
…om ämnet fysik?
 
Centralt innehåll i årskurs 4-6
 Fysiken och världsbilden
 • Några historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på världen.
   
…om ämnet kemi?
 
Centralt innehåll i årskurs 4-6
 Kemin i naturen
 • Fotosyntes, förbränning och några andra grundläggande kemiska reaktioner.
 Kemin i vardagen och samhället
 • Fossila och förnybara bränslen. Deras betydelse för energianvändning och påverkan på klimatet.
   
... om ämnet Teknik?
 Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
• identifiera och analysera tekniksa lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
• värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och
 • analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.

 

 

2008-01-31 21:18:15