SENASTE DOKUMENT OM NYNÄSHAMN NATURSKOLA
Naturskolans syfte med verksamheten Övergripande syfteNaturskolan skall vara en likvärdig utomhuspedagogisk resurs i grundskolan inom de naturvetenskapliga ämnena, men också inom andra ämnen som matematik, teknik och språk. Inom Barn- och utbildningsförvaltningen som helhet ska Naturskolan stödja, stimulera och utveckla lärandet för hållbar utveckling.
Förhållningssätt och värdegrundBaserat på värdegrund för Nynäshamns kommuns organisation där värdegrundsorden; öppen, engagerad och modig utgör grunden. Nynäshamns Naturskola är alltid öppen för nya idéer och tankar. Det gäller både i stort och i smått. Det kan vara den 6-åriga eleven som under utvärderingen efter naturskoledagen anser att vi borde ha gjort naturuppdragen lite svårare, eleven i 9:an som tycker att vi borde ha ryggsäckar i stället för axelremsväskor till utrustningen eller läraren som tycker att vi borde skapa ett nytt tema för årskurs 4. Det kan också vara en reviderad läroplan, Boverkets allmänna råd om friytor eller FN:s klimatpanel som presenterar nya forskningsresultat. Nynäshamns Naturskola är också alltid öppen för nya pedagogiska tankar, till exempel i kontakt med andra naturskolor i och utanför Sverige. Vi är öppna för att dela med oss av våra erfarenheter till barn, elever, lärare, olika kommunala förvaltningar, nationella och internationella nätverk. Nynäshamns Naturskola sprider prestigelöst goda idéer för att sätta barnen i främsta rummet och för att främja lärande för hållbar utveckling i hela Nynäshamns kommun. Utifrån Naturskolans förutsättningar och de styrdokument vi utgår från, arbetar vi engagerat och oförtröttligt med att utveckla verksamheten utifrån de som använder oss som resurs. Genom dagliga utvärderingar med både elever och lärare men även, med några års mellanrum, omfattande utvärderingar med pedagoger säkrar vi kvaliteten på verksamheten. Nynäshamns Naturskola har modet att ofta prova nya grepp, nya projekt och nya samarbetsformer vilket ibland leder till kreativa misslyckanden (resultat) som innebär nya erfarenheter och insikter om vår verksamhet och vår kompetens. Dessa erfarenheter ligger till grund för en framgångsrik verksamhet i framtiden. En av de viktigaste pedagogiska idéerna inom Naturskolans verksamhet är att barn, elever och lärare ska tillåtas och våga pröva nya utmaningar genom att använda hela kroppen och alla sinnen utomhus. Nynäshamns Naturskolas verksamhet präglas av lojalitet och respekt mot barn, elever, lärare och de kommunala förvaltningarna i stort. Det innebär att vi fullföljer våra avtalade åtaganden och att vi alltid är kontaktbara via de kommunikationskanaler som finns i den kommunala verksamheten. Vi anpassar vår verksamhet efter de människor vi möter. Att utgå från barns, elevers och lärares kunskaper är en grundförutsättning för Naturskolans verksamhet. Genom att, under trivsamma förhållanden, skapa lärandesituationer lägger vi grunden för ett lustfyllt lärande utomhus. Naturskoledagar för skolklasser
Fortbildningsverksamheten
Lärande för hållbar utveckling
Lärmiljöutveckling
Robert Lättman-Masch och Ylva Skilberg 2025-01-23 14:23:31 Läs mer om OM NYNÄSHAMN NATURSKOLA
Tillbaka till OM NYNÄSHAMN NATURSKOLA
|