SENASTE DOKUMENT
NYHETER
Nynäshamns kommun har blivet utsedd till Årets folkhälsokommun 2015 ”För ett genomtänkt och gediget folkhälsoarbete - med tydligt fokus mot målet att uppnå en jämlik hälsa - som på ett föredömligt sätt knyts samman med arbetet för en hållbar utveckling. Kommunen har en väl utvecklad ”policycirkel” med tydliga mål baserade på kartläggning av folkhälsan och dess bestämningsfaktorer. Utöver det antas även en kvalitetssäkrad implementering och en detaljerad och kritisk uppföljning för att formulera nya mål.”
Elever prisades för grön köpfri vecka Under vecka 48 jobbade elever på Vanstaskolan och Gröndalsskolan med kampanjen Köpfria veckan. Tanken var att eleverna skulle reflektera över sambandet konsumtion - avfall - påverkan på miljö och människor. Arbetet avslutades med att eleverna gjorde en affisch som ska användas när Nynäshamns kommun gör reklam för nästa års Köpfria vecka. - Med kampanjen vill vi lyfta miljöfrågan till att handla om konsumtion och livsstil säger Nynäshamns kommuns miljöstrateg Hanna Lilja
Pressinbjudan Vanstaskolan Ösmo I vanstaskolan utanför Nynäshamn har designduon Folkform i samverkan med elver och lärare förbättrat den slitna skolgården och tagit fram en manual för hur området kan utvecklas långsigktigt. Genom att sätta gestalningsfrågorna i centrum har de tillsammans tagit fram lösningar för hur skolgårdsmiljön bättre kan stödja både lek och lärande.
Kattugglans ungar har lämnat holken22 maj, 28 dagar efter kläckning Det började med fyra ägg och sedan var ugglan borta i flera timmar. Som tur var kom den tillbaka. Och den lade ett ägg till. En månad senare kläcktes alla fem ägg. Någon gång försvann två ungar. Tre blev kvar och de växte sig allt större.
Gräset är grönare på andra sidan staketet
Att lära in matematik ute 2 Boken Att lära in matematik ute kom ut 2005. Sedan dess har idéerna vidareutvecklats och mycket nytt har kommit till. Med Att lära in matematik ute 2 vill vi lyfta fram det nya, samtidigt som de gamla favoriterna finns kvar, de flesta med nytt innehåll. Denna bok innehåller 100 nya övningar oh är anpassad till Lgr 11. Liksom i den första boken är övningarna väl testad, och granskade av matematikdidaktiker och lärare. Kopieringsunderlag finns nu till de övningar där det behövs.
Boken Att lära in matematik ute kom ut 2005. Sedan dess har idéerna vidareutvecklats och mycket nytt har kommit till. Med Att lära in matematik ute 2 vill vi lyfta fram det nya, samtidigt som de gamla favoriterna finns kvar, de flesta med nytt innehåll. Denna bok innehåller 100 nya övningar oh är anpassad till Lgr 11. Liksom i den första boken är övningarna väl testad, och granskade av matematikdidaktiker och lärare. Kopieringsunderlag finns nu till de övningar där det behövs.
Vattenresurser handledningLärande för hållbar utveckling - handledning från Nynäshamns Naturskola Vattenresursen och dess användning kommer att få en betydligt viktigare del av framtidens undervisning till följd av klimatfrågan. Med det här häftet vill Nynäshamns Naturskola ge inspiration med upplevelser, upptäckter och förståelse för betydelsen av vattenresursen. Framförallt läggs tonvikten i häftet på ett handlingsperspektiv, vilket innebär att undervisningen utmynnar i konkreta praktiska genomföranden
Artiklar i Svenska Dagbladet om utomhuspedagogik 21 - 24 november 2011 22 november 2011. Om att lära matematik och engelska ute. Intervju med Lotta Carlegård, lärarfortbildare i Falun och Robert Lättman-Masch på Nynäshamns Naturskola
Klassrummet utanför av Arne. N. Jordet Handlar om ämneslärande och bildning av hela människan i ett utvidgat lärorum. Arne Jordet häll ett föredrag på Ute är Inne konfernensen i Malmö 2011. I pdf filen har ni hans föredrag och utdrag ur boken. Det var 800 deltagare på konferensen. Boken är väl värd att läsa för alla utomhuspedagoger
Skogen som klassrum 2011 Nynäshamns Naturskola deltar tillsammans med andra naturskolor i utbildningsprojektet Skogen som klassrum. Naturskyddsföreningen och Naturskoleföreningen bjuder in pedagoger (förskoleklass-åk 6) till kostnadsfri fortbildning om skogen som pedagogisk resurs. Pedagogerna får praktiskt prova på övningar i skolans olika ämnen, exempelvis svenska, engelska, matematik och NO/teknik. Övningarna utgår från Lgr 11 och ger inspiration och handfasta idéer som direkt kan tillämpas i undervisningen.
Utbildning i Att lära in Svenska ute Det här är kursdagen för alla er som vill komma ut med era barn och elever och erbjuda dem en lärupplevelse med svenska språket i fokus. Vi kommer att göra minst 15 olika övningar och aktiviteter hämtade från boken "Att lära in svenska ute" (2010). Ni kommer att leka med ord och bokstäver, lyssna, samarbeta, diskutera, argumentera, dramatisera och skapa egna texter med utgångspunkt från platsen.
Håll Nynäshamn RentNationella skräpplockarveckan v 17 Håll Sverige Rent driver arbetet med den nationella skräpplockarveckan som infaller vecka 17 varje år. V 14 2011 var redan 336000 personer anmälda att delta. I Nynäshamns kommun deltar ca 3500 personer varje år, främst från skolorna och förskolorna, under denna vecka. I Nynäshamns kommun är denna vecka ett samarbete mellan Nynäshamns Naturskola och Park- och naturenheten.
Utbildning i utesvenska Nu har kurserna i utesvenska för Nynäshamns kommuns skolor kommit igång. Barn- och utbildningsförvaltningen har köpt bok och utbildning till alla lärare och fritidspersonal inom grundskolan och pedagoger inom särskola, svenska 2 och SFI inom Nynäshamns kommun. Utbildningen är två timmar lång och vi gör övningar som beskrivs i boken. Utbildningen är en del av den språksatsning som nu pågår i kommunen.
Ny bok - Att lära in svenska ute Nynäshamns Naturskola har tillsammans med fem naturskolepedagoger från olika delar av Sverige släppt boken Att lära in svenska ute. Boken beskriver över 100 olika övningar utomhus med utgångspunkt från kursplanens mål inom ämnet svenska. Med 70 sidor kopieringsunderlag blir det lätt för pedagogerna att förbereda sig och komma ut med sina grupper.
Ute är inne konferens Malmö 29-30 september 2011 Den tredje konferensen om utomhuspedagogik öppnar dörrarna till morgondagens skola. Här tar du del av både nya och beprövade verktyg för lärande i lokal skolutveckling - med närmiljön som lärmiljö. Att visa vägen till kunskap är en av skolans uppgifter. Utbildningen ska enligt läroplanen främja hälsa, lärande, lek och en allsidig utveckling i ett livslångt perspektiv. Genom utomhuspedagogik och friluftsliv kan skolans alla ämnen och teman göras levande utifrån läroplanen. Upplevelser i utemiljön erbjuder ett variationsrikt lärande där boklig bildning växelverkar med sinnliga erfarenheter - känsla, handling och tanke förenas. Vid 2011 års konferens i Malmö sätts stadens utemiljö i centrum med inspiration från havet, kulturlandskapet och andra spännande platser i staden.
20100607 Naturskolan i Japan Den 21 mars till 3 april 2010 var Nynäshamns Naturskola i Japan. I januari kom en officiell inbjudan från ESDRC (Education for Sustainable Development Research Center) på Rikkyo University i Tokyo. Nynäshamns Naturskola bjöds, tillsammans med naturskolorna i Falun och Halmstad, in till en två veckors lång utbildningsresa som representanter för den svenska Naturskoleföreningen. Syftet med resan var att informera om naturskolornas arbetssätt
COBWEB EU projekt Det finns ett behov av att skapa modeller för nationellt och gränsöverskridande samarbete där nyckelaktörer, universitet, museum och natur och miljöskolor tillsammans skapar miljöpedagogiska material och program som berör människors känslor och sinnen. Samtidigt förenas den senaste kunskapen om status på miljö och hållbarhet med en effektiv miljökommunikation. Läs mer i nyhetsbrevet
Frossa Teater Barbara ger föreställningen FROSSA Tisdag 8 december 2009 kl 20.00-21.00 Lokal: Mysingen i Folkets hus i Nynäshamn Ingen föranmälan krävs Välkomna! FROSSA handlar om tillståndet på jorden. Hur lång tid har vi på oss före ekologins sammanbrott - innan det är för sent? Med hjälp av fakta, humor, mim och dramatik vill vi väcka tankar och inspirera till handling. Med insikten om att vi alla har makten att förändra, vaknar även lusten att göra så.
Skogen som klassrum Nu har satsningen på att utbilda lärare i hur man kan använda skolans utemiljö pedagogiskt avslutats. Naturskolor från hela landet haft tvådagarskurser i utomhuspedagogik för intresserade skolor. Nynäshamns Naturskola har varit med och ordnat utbildningar i området runt Stockholm, t.ex. Vallentuna, Värmdö och Vaxholm. Fortbildningen Skogen som klassrum arrangerades av Naturskyddsföreningen och Naturskoleföreningen. Delfinansiär är Friluftsrådet (Naturvårdsverket).
Plantera ett träd Engagera dig för naturen och plantera ett träd idag! Europeiska Kommissionen har lanserat sin "Click a Tree" kampanj, som uppmuntrar unga européer att agera mot klimatförändringarna. Ta chansen att vinna ett fantastiskt äventyr på ett läger där du kan lära dig mer om miljön. Läs mer om Click a Tree
Om Stora värmeljusjakten Om stora värmeljusjakten Har du någonsin funderat på att låta skolans yngre elever bekanta sig med saker som återvinning och kretsloppstänkande så har du antagligen också konstaterat något i stil med "oj, vad stort och luddigt det blev nu". Så behöver det inte vara.
Utmaning 8 nya växter Årets utmaning går ut på att - hitta ett innovativt sätt att jobba med artkunskap - eleverna ska lära sig känna igen minst åtta ”?nya”? växter och dess artnamn Gör så här: 1. Fundera och resonera i klassen - Är det viktigt att känna igen och kunna namn på växt- och djurarter? - Är det viktigt att det finns många olika arter av växter och djur t.ex i en skog? Skriv ner klassens tankar! 2. Välj växtarter: - Bestäm vilka växtarter i skolans närmiljö som eleverna i klassen ska lära sig och på vilket sätt ni ska arbeta med utmaningen.
Höstterminen 2008 är igång Nynäshamns Naturskola är igång igen efter sommaren. Välkomna till ett nytt läsår med mycket lärande utomhus. Som ni ser har vi en ny hemsida som med tiden ska byggas på och bli mer komplett än i dagsläget.