Naturskolans syfte med verksamheten 


SENASTE DOKUMENT


www.naturskola.se

OM NYNÄSHAMN NATURSKOLA

Naturskolans syfte med verksamheten

Naturskolan

 
Övergripande syfte

Naturskolan skall vara en likvärdig utomhuspedagogisk resurs i grundskolan inom de naturvetenskapliga ämnena, men också inom andra ämnen som matematik, teknik och språk. Inom Barn- och utbildningsförvaltningen som helhet ska Naturskolan stödja, stimulera och utveckla lärandet för hållbar utveckling.

 

Förhållningssätt och värdegrund

Baserat på värdegrund för Nynäshamns kommuns organisation där värdegrundsorden; öppen, engagerad och modig utgör grunden.

Nynäshamns Naturskola är alltid öppen för nya idéer och tankar. Det gäller både i stort och i smått. Det kan vara den 6-åriga eleven som under utvärderingen efter naturskoledagen anser att vi borde ha gjort naturuppdragen lite svårare, eleven i 9:an som tycker att vi borde ha ryggsäckar i stället för axelremsväskor till utrustningen eller läraren som tycker att vi borde skapa ett nytt tema för årskurs 4. Det kan också vara en reviderad läroplan, Boverkets allmänna råd om friytor eller FN:s klimatpanel som presenterar nya forskningsresultat. Nynäshamns Naturskola är också alltid öppen för nya pedagogiska tankar, till exempel i kontakt med andra naturskolor i och utanför Sverige. Vi är öppna för att dela med oss av våra erfarenheter till barn, elever, lärare, olika kommunala förvaltningar, nationella och internationella nätverk. Nynäshamns Naturskola sprider prestigelöst goda idéer för att sätta barnen i främsta rummet och för att främja lärande för hållbar utveckling i hela Nynäshamns kommun.

Utifrån Naturskolans förutsättningar och de styrdokument vi utgår från, arbetar vi engagerat och oförtröttligt med att utveckla verksamheten utifrån de som använder oss som resurs. Genom dagliga utvärderingar med både elever och lärare men även, med några års mellanrum, omfattande utvärderingar med pedagoger säkrar vi kvaliteten på verksamheten.

Nynäshamns Naturskola har modet att ofta prova nya grepp, nya projekt och nya samarbetsformer vilket ibland leder till kreativa misslyckanden (resultat) som innebär nya erfarenheter och insikter om vår verksamhet och vår kompetens. Dessa erfarenheter ligger till grund för en framgångsrik verksamhet i framtiden. En av de viktigaste pedagogiska idéerna inom Naturskolans verksamhet är att barn, elever och lärare ska tillåtas och våga pröva nya utmaningar genom att använda hela kroppen och alla sinnen utomhus.

Nynäshamns Naturskolas verksamhet präglas av lojalitet och respekt mot barn, elever, lärare och de kommunala förvaltningarna i stort. Det innebär att vi fullföljer våra avtalade åtaganden och att vi alltid är kontaktbara via de kommunikationskanaler som finns i den kommunala verksamheten. Vi anpassar vår verksamhet efter de människor vi möter. Att utgå från barns, elevers och lärares kunskaper är en grundförutsättning för Naturskolans verksamhet. Genom att, under trivsamma förhållanden, skapa lärandesituationer lägger vi grunden för ett lustfyllt lärande utomhus.

Naturskoledagar för skolklasser

  • Att vara en optimalt utnyttjad resurs i skolans arbete med det centrala innehållet i Lgr 22 inom naturvetenskap, matematik, språk och teknik samt hållbar utveckling.
  • Att alla elever inom kommunen har en naturskoledag per läsår.
  • Att genom produktion och uppdatering av handledningar göra det möjligt för lärarna att förarbeta, efterarbeta och fördjupa kunskapen om det aktuella ämnet.
  • Att genom ett undersökande arbetssätt ute skapa en positiv känsla för naturen och öka förståelsen för ekologiska samband i naturen hos barn och elever.
  • Att stimulera barn och elever att röra sig i naturen som ett led i att öka den fysiska aktiviteten för förbättrad hälsa och motorik.
  • Att stimulera elevers nyfikenhet på ny kunskap och visa vägen mot nya forskningsområden.
  • Att visa alternativa och kompletterande arbetsmetoder och stimulera skolor att bedriva regelbunden utomhuspedagogik i närmiljön.
  • Att genom permanent terrarieutställning öka förståelsen för olika djurs ekologiska behov och få möjlighet att uppleva exempelvis en reptil med flera sinnen.

 Fortbildningsverksamheten

  • Att öka kunskapen hos lärarna inom kommunen om hur undervisning kan bedrivas utomhus inom olika ämnen och i synnerhet inom naturvetenskap, matematik, teknik, svenska och engelska.
  • Att stimulera lärare att arbeta på ett ämnesövergripande sätt.
  • Att verka för att begreppet hållbar utveckling levandegörs i skolan.
  • Att genom ökad kunskap om naturen öka tryggheten hos lärare att ta steget mot ett undersökande arbetssätt förlagt utomhus.
  • Att genom ökad kunskap om utomhuspedagogiska metoder hos lärare bidra till att den fysiska aktiviteten inom ramen för skoldagen ökar.
  • Att genom bland annat studiebesök från andra kommuner eller andra länder sprida de erfarenhetsbaserade utomhuspedagogiska idéerna.

 Lärande för hållbar utveckling

  • Att genom förvaltningsövergripande projekt och kampanjer främja lärandet för hållbar utveckling hos lärare, elever och invånare i Nynäshamns kommun.
  • Att via nätverk inom skolan sprida goda exempel, idéer, kunskap och fortbildningsmaterial och på så vis stimulera lärandet för hållbar utveckling.
  • Att genom fortbildning öka insatserna för en hållbar utveckling till exempel genom det förenklade miljöledningssystemet Grön Flagg.
  • Att vara en resurs i Barn – och utbildningsförvaltningens arbete med kommunens Hållbarhetsprogram 2023-2030.
  • Att sprida de utomhuspedagogiska metoderna i Sverige och utomlands.

 Lärmiljöutveckling

  • Att genom förvaltningsövergripande samarbete, med stöd av aktuell forskning om utemiljöns inverkan på barns lärande och hälsa, bidra till utveckling av skolors utemiljöer.
  • Att genom fortbildning öka medvetenheten hos lärare om utemiljöns betydelse för fysisk aktivitet, motorik, hälsa och lärande.
  • Att genom förvaltningsövergripande samarbete lyfta utomhusmiljön som en lärmiljö likvärdig innemiljön ur förvaltnings- och projekteringssynpunkt.

 

   Robert Lättman-Masch och Ylva Skilberg

2025-01-23 14:23:31