ÅRSTIDSKALENDER

Juli i naturen Juli i naturen
Juli är den sjunde månaden i både den gregorianska och julianska kalendern. Sitt namn har den fått av Roms senat som för att hedra fältherren och kejsaren Julius Caesar, döpte den till juli efter hans död år 44 före Kristus. Han införde år 46 f.Kr. den julianska kalendern, där årets längd bestämdes till 365 dagar. Samtidigt bestämdes att vart fjärde år skulle vara skottår med 366 dagar. I Norden kallades månaden Höand redan under forntiden, vilket sedan i Bondepraktikan blev Hömånad.

Augusti i naturen Augusti i naturen
Bondepraktikan säger angående 24/8 Bartolomeusdagen Som vädret är den dan, ja, så blir det hela hösten.Finns det rikligt med storblommiga tistlar blir det en behaglig höst.:Redan under forntiden kallades månaden augusti för Skördand, vilket i Bondepraktikan blev Skördemånad och det gör den verkligen skäl för. Augusti, månaden då månen hänger stor och varmgul i trädets topp, kräftdoften sprider sig över nejden och många små ljuspunkter lyser upp de ljumma sensommarkvällarnaNågra egentliga helgdagar finns inte i augusti, men det är dags att kura skymning och njuta!

Juni i naturen Juni i naturen
SOMMAR SOMMAR Midsommarblomster prästkrage gullregn och maskrosor i mängd. Nu blommar det i vår natur och fort går det. Jag förstår skomakaren som skrev STÄNGT mellan hägg och syren på dörren till sin arbetsplats för att han skulle hinna njuta av allt det vackra som naturen har att erbjuda i juni månad

Maj i naturen Maj i naturen
Ett gott råd stäng av datorn och gå en promenad och lyssna på fågelsången. Ca.100000 näktergalar har återvänt från sydöstra Afrika och håller konsert hela natten lång. Det är inte för att behaga utan för att visa att nu är jag tillbaka och det här är mitt revir. Håll dig på avstånd om du är en annan näktergal! Det är inte många som har sett näktergalen men väl hört den. Han sitter ofta i buskarna och är inte rädd för människorna runt omkring men han är liten oansenlig gråbrun fågel, sången är det viktiga, så är det med nattsångare överlag.

April i naturen April i naturen
Namnet april kommer av lat. aprîlis, av aperire, "öppna". Betydelsen härstammar sannolikt från att jorden "öppnar sig" när växter börjar gro.Visst låter det härligt? I Sverige kallades april förr för gräsmånad eller grödemånad. Månaden april är förknippad med en del skrock. "Aprilsnö ger fåragö", snöar det i april blir det gott om mat för fåren (boskapen). "April, april, din dumma sill, jag kan lura dig vart jag vill!", man får lov att luras 1:a april (se aprilskämt En miljard människor på jorden släckte ljuset under en timme

Mars i naturen Mars i naturen
Sportlovet är över, nu är våren här oavsett vad termometern visar tycker jag. SMHI använder sig enbart av termometern för att definiera våren dvs. en dygnsmedeltemperatur över 0 grader i minst 7 dagar. Men enligt den gamla bondepraktikan är mars månad den första vårmånaden. Ugglorna hoar, ekorren får sin första kull med ungar, likaså vildsvinen. Så se upp när du går i skogen Vildsvinen är skygga och håller sig dolda i skyddande vegetation under dagarna men i gryningen och skymning letar de mat. Suggan skyddar sina kultingar så kom inte emellan mor och barn.

Februari i naturen Februari i naturen
Ljuset kommer starkare och starkare dagarna blir längre och längre Dags att plantera om krukväxterna men skydda dem från den starka solen! Låter väl härligt. Ta dig tid att gå ut och lyssna på alla fåglar det är redan full fart i buskarna. Skatorna reparerar och bygger till sina bon.

Januari i naturen Januari i naturen
Det nya året har inletts och vi går mot ljusare tider i naturen. Ett välkänt tecken på att vi har kommit in i januari är att talgoxarna börjar sjunga. De lär sjunga; nu är det vår, nu är det vår, nu är det vår (ti ti tuu), men för de flesta djur och växter är januari en sträng vintermånad.

December i naturen December i naturen
I december börjar kylan bli påträngande för våra fåglar. Det gäller att ha ett bra lager med fett innanför fjädrarna. För fåglarna gäller det att hitta så energirik föda som möjligt nu.

November i naturen November i naturen
November kan vara både höst och vinter beroende var man befinner sig i landet och vad naturen har bestämt sig för just detta år.

Oktober i naturen Oktober i naturen
Oktober är svamparnas tid. Samarbetet mellan våra matsvampar och träden är ett exempel på en mutalistisk symbios, d.v.s. en ömsesidig symbios där trädet får vatten och mineraler av svampen och svampen får socker från fotosyntesen av trädet.

September i naturen
Välj månad ovan och se vad natur- och kulturmiljöerna i vår kommun kan erbjuda dig. September i naturen
I september har de flesta blommor gått i frukt och många är redan mogna och redo att skördas. Hösten är här och det är dags för insamling av frön, bär, svamp, nötter och ollon.

Warning: Undefined variable $rowkat in /customers/b/5/0/nynashamnsnaturskola.se/httpd.www/naturskolanNynasKat_yMainContaint.php on line 341 Warning: Attempt to read property "sidfoot" on null in /customers/b/5/0/nynashamnsnaturskola.se/httpd.www/naturskolanNynasKat_yMainContaint.php on line 341 Arkiv