SENASTE DOKUMENT FORSKNING
Naturen - en del av förskolan Detta är en undersökning där syftet har varit att undersöka i vilken utsträckning förskolor aktivt använder naturen som en del i barns lärande. Undersökningen började med en enkätundersökning med de verksamma pedagogerna på sju olika förskolor, där resultatet delvis visar förskolegårdens förutsättningar och vilka möjligheter som finns för att uppnå lärande hos barnen. Utifrån enkäterna har kvalitativa intervjuer genomförts med en utvald pedagog från varje förskola. Undersökningen visar att det finns ett stort intresse för naturen bland medverkande pedagogerna. De ser materialet från naturen som oändligt och anser att naturen bland annat möjliggör för att barnen kan utveckla sin matematiska förmåga, språket, samspelet, motoriken samt att den ger ett lustfyllt lärande där hela läroplanen inkluderas. I de planerade aktiviteterna är det lättast att nå lärandet hos barnen anser några av de intervjuade pedagogerna, medan andra medverkande pedagoger ser möjligheten i att ta tillvara barnens eget intresse i leken där de kan stötta och utmana barnen till lärande. Samtliga pedagoger menar att deras eget intresse för naturen ger goda möjligheter till att inspirera barnen till lärande. Nyckelord: inspirera, lek, utevistelse, utomhuspedagogik Maria Boman. Examensarbete 15 hp 2013-04-16 13:36:08 Läs mer om FORSKNING Att lära in ute-bladet om att lära ute Därför behövs grönområden på förskolan Ekologiska samband förstår man bäst utomhus Pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg i förskolan Karin Alnervik Förskolans utemiljö ger barn inflytande över leken Förskolans utemiljö. Hälsoaspekter Förbättra nordiskt beslutsfattande genom att skringra myter om hållbar konsumtion En vecka på landsbygden är värt tre måndaer i ett klassrum Undervisning ute ger bättre resultat Friskare, gladare och smartare med Utomhuspedagogik Utomhuspedagogik - en metod vid bokstavsinlärning. Lärmiljöer i tätortens grönstruktur. Platsens betydlese för lärandet Naturskolornas utvecklingsarena i utomhusdidaktik och lärande för hållbar utveckling Handlingsburen kunskap: Lärares uppfattning om landskapet som lärandemiljö Utomhusundervisning ett krav om naturen är målet Utomhuspedagogik - inte bara för sexåringar
|