SENASTE DOKUMENT FORSKNING
Ekologiska samband förstår man bäst utomhus Vad innebär det att lära i frågor som handlar om miljö och hållbarhet? Hur skapas mening i frågor som berör våra känslor och värderingar, frågor som är ämnesövergripande och komplexa till sitt innehåll men som saknar säkra svar? Frågor som dessa kommer föreliggande avhandling i pedagogiskt arbete att fokusera, vilken genom två delstudier empiriskt undersökt yngre elevers meningsskapande i miljö- och hållbarhetsfrågor Elevers lärande i miljö- och hållbarhetsfrågor är i tidigare forskning beskrivet som förståelse av komplexa samband, att det involverar känslor och värderingar, att sociala processer är av betydelse samt att det är relaterat till upplevelse och reflektion av naturmöten. Resultaten från studier i olika skolpraktiker visar också att miljö- och hållbarhetsfrågor ofta är ett innehåll i naturvetenskaplig undervisning och då som ett perspektiv på miljö- och samhällsfrågor relaterade till naturvetenskap. Tidigare studier visar också att mening i många fall har skapats genom situerade upplevelser, bland annat i utemiljöer. Etiska dimensioner av lärande i miljö- och hållbarhetsfrågor är vidare uppmärksammat, här framförallt genom att värderingar kan härledas till miljömässiga, sociala eller individuella dimensioner. En framträdande ståndpunkt tycks här framförallt vara relationella och kontextuella utgångspunkter för de etiska diskussioner som kan föras i en utbildningspraktik. Noterbart är att flera tidigare studier fokuserat antingen elever på gymnasienivå eller yngre barn i förskolan. Ett färre antal studier har samma studieobjekt som denna, elever 10-12 år. Avhandlingen tar härmed sin utgångspunkt i tidigare forskning och de perspektiv som där visat sig vara betydelsefulla aspekter av meningsskapande i miljö- och hållbarhetsfrågor. Framförallt uppmärksammas betydelsen av det relationella och det emotionsintegrerade lärandet, vilket avhandlingen syftar till att öka kunskapen om. 2016-02-12 10:58:12 Läs mer om FORSKNING Att lära in ute-bladet om att lära ute Därför behövs grönområden på förskolan Pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg i förskolan Karin Alnervik Förskolans utemiljö ger barn inflytande över leken Förskolans utemiljö. Hälsoaspekter Förbättra nordiskt beslutsfattande genom att skringra myter om hållbar konsumtion En vecka på landsbygden är värt tre måndaer i ett klassrum Undervisning ute ger bättre resultat Friskare, gladare och smartare med Utomhuspedagogik Utomhuspedagogik - en metod vid bokstavsinlärning. Lärmiljöer i tätortens grönstruktur. Platsens betydlese för lärandet Naturskolornas utvecklingsarena i utomhusdidaktik och lärande för hållbar utveckling Handlingsburen kunskap: Lärares uppfattning om landskapet som lärandemiljö Utomhusundervisning ett krav om naturen är målet Utomhuspedagogik - inte bara för sexåringar
|