SENASTE DOKUMENT LÄROMEDEL
Vattenresurser Vattenresursen och dess användning kommer att få en betydligt viktigare del av framtidens undervisning till följd av klimatfrågan. Med det här häftet vill Nynäshamns Naturskola ge inspiration med upplevelser, upptäckter och förståelse för betydelsen av vattenresursen. Framförallt läggs tonvikten i häftet på ett handlingsperspektiv, vilket innebär att undervisningen utmynnar i konkreta praktiska genomföranden.
Den pedagogiska/didaktiska tanken
Den pedagogiska/didaktiska tanken utgörs av fem steg nämligen Upplevelser, Upptäckt, Förståelse, Insikt och Handling. De fyra första är Naturskoleföreningens grundtankar om framtidstro. Stegen är samlade i konceptet ”att finna stigen”, som innebär Upplevelser med alla sinnen, Upptäckter av mångfalden, Förståelse av sambanden i naturen och Insikter av kunskaper om naturens kretslopp. I det här häftet har lagts till ett femte steg Handling, vilket innebär att ha kompetens och insikt att vilja agera. Övningarna har en stegvis fördjupning från upplevelse fram till handling. Stegen utgörs av tio mål för varje ålderskategori under en tvåårsperiod. Det innebär att mål 1,2,3 varje år är stegen Upplevelse, Upptäckt och Förståelse och att mål 4,5 varje år är Insikt och Handling.
Lycka till i ert arbete för hållbar utveckling.
2011-12-20 15:57:28 Läs mer om LÄROMEDEL Hjälp din klass att upptäcka eken: en värld i världen Naturligt lärande - kunskap i teori och praktik Skolverkets webbkurs i utomhusdidaktik Att lära in ute - en serie metodböcker Leka och lära naturvetenskap och teknik ute Att lära in ute - övningar i bakfickan Lärande om snäckor och musslor Djurens sätt att röra sig 2011 En handbok i utfomning av utemiljöer Att lära in svenska ute - grundskola Draken Gilbert kemiska experiment Att lära in matematik ute på grundskolan
|