SENASTE DOKUMENT NYHETER
Vattenresurser handledning Vattenresursen och dess användning kommer att få en betydligt viktigare del av framtidens undervisning till följd av klimatfrågan. Med det här häftet vill Nynäshamns Naturskola ge inspiration med upplevelser, upptäckter och förståelse för betydelsen av vattenresursen. Framförallt läggs tonvikten i häftet på ett handlingsperspektiv, vilket innebär att undervisningen utmynnar i konkreta praktiska genomföranden.
Den pedagogiska/didaktiska tanken
Den pedagogiska/didaktiska tanken utgörs av fem steg nämligen Upplevelser, Upptäckt, Förståelse, Insikt och Handling. De fyra första är Naturskoleföreningens grundtankar om framtidstro. Stegen är samlade i konceptet ”?att finna stigen”?, som innebär Upplevelser med alla sinnen, Upptäckter av mångfalden, Förståelse av sambanden i naturen och Insikter av kunskaper om naturens kretslopp. I det här häftet har lagts till ett femte steg Handling, vilket innebär att ha kompetens och insikt att vilja agera. Övningarna har en stegvis fördjupning från upplevelse fram till handling. Stegen utgörs av tio mål för varje ålderskategori under en tvåårsperiod. Det innebär att mål 1,2,3 varje år är stegen Upplevelse, Upptäckt och Förståelse och att mål 4,5 varje år är Insikt och Handling.
Lycka till i ert arbete för hållbar utveckling.
2012-01-01 14:50:46 Läs mer om NYHETER Nynäshamns kommun har blivet utsedd till Årets folkhälsokommun 2015 Elever prisades för grön köpfri vecka Pressinbjudan Vanstaskolan Ösmo Kattugglans ungar har lämnat holken Gräset är grönare på andra sidan staketet Artiklar i Svenska Dagbladet om utomhuspedagogik 21 - 24 november 2011 Klassrummet utanför av Arne. N. Jordet Utbildning i Att lära in Svenska ute Ny bok - Att lära in svenska ute Ute är inne konferens Malmö 29-30 september 2011
|