Oscarsbelönad regissör säger samma sak som Nynäshamns Naturskola 2010

INTERNATIONELLT

Oscarsbelönad regissör säger samma sak som Nynäshamns Naturskola 2010

Den oscarsbelönade animeregissören Hayao Miyazaki säger i Chunichi Shimbun, en av Japans största tidningar, 7 maj 2010 samma sak som Nynäshamns Naturskola. Han säger att "Vi bör ta ansvar för naturen som ligger på 300 meters avstånd ifrån där vi bor" vilket framgår av rubriken på artikeln. I artikeln står det att naturskolelärarna sa samma sak när de besökte Hirabari i april 2010

Nynäshamns Naturskola lyfte fram målet300 meter som ett gott exempel i en föreläsning i Nagoya i samband med besöket i Hirabari eftersom det i Nynäshamns kommuns lokala miljömål för 2010-2016 står att  Nya bostadsområden är belägna inom 300 meter till ett grön- eller parkområde. Detta är också Boverkets rekommendation.

I Japan har det visats intresse för detta mål också bland politiker efter vår föreläsning i Tokyo för parlamentsledamöter.

2010-05-11 09:57:45