Om Stora värmeljusjakten

NYHETER

Om Stora värmeljusjakten

Det är 2000 klasser som anmält sig, 45000 elever det är ännu inte för sent att anmäla sig gör det idag.

Har du någonsin funderat på att låta skolans yngre elever bekanta sig med saker som återvinning och kretsloppstänkande så har du antagligen också konstaterat något i stil med "oj, vad stort och luddigt det blev nu". Så behöver det inte vara.

Gör stora ämnen begripliga
 Stora värmeljusjakten ger dina elever möjlighet att närma sig miljö- och klimatfrågorna på ett sätt som är både kul, spännande och greppbart. Nyckeln till det hela ligger förstås i kunskapsbäraren - den lilla kompisen från middagsbordet, kaféet, barnkalaset, julfirandet och nyårsfesten. Säg hej till värmeljuskoppen!

En märkvärdig metall

Värmeljuskoppen är särskilt intressant för att den är gjord av aluminium. En metall som kan återvinnas om och om igen utan att kvaliteten försämras. Dessutom på ett sätt som sparar massor av energi. Genom att följa aluminiumets och värmekoppens väg mellan tillverkning och återvinningscentral, får eleverna en tydlig bild av begreppet återvinning. Att det handlar om att skapa kretslopp, att använda gamla saker på nytt.

Inga förlorare, bara återvinnare

Ungefär nu börjar det låta "ahaa" i klassrummet. Plötsligt ser eleverna själva olika kretslopp och uttryck för återvinning omkring sig. Hur kommer höstlöven upp på trädet igen? Andas Agnes in luften som Abbe andas ut? Vart tar toalettvattnet vägen när man spolar? Och sysslar Brolle egentligen med återvinning när han sjunger en gammal David Bowie-låt på TV? Att betrakta utbrunna värmeljuskoppar och annat vi slänger som resurser, istället för bara sopor, är något vi behöver ta till oss redan från början. Så vi får kunskaper att utveckla och leva efter livet igenom. Och på så vis finns inga förlorare i Stora värmeljusjakten. Bara vinnare. Återvinnare!

Lätt som en plätt

Stora värmeljusjakten är en tävling i återvinning, öppen för Sveriges alla klasser i skolåren 1-3. Tävlingen startar 15 oktober och avslutas 15 april. Klassen kan anmäla sig från början, eller hoppa in under tiden. Så här går det till.

Så här går tävlingen till

1. Klassen samlar in så många utbrunna värmeljuskoppar som möjligt under tävlingsperioden.
  2. Den klass som kan redovisa flest utbrunna värmeljuskoppar efter tävlingsperiodens avslut vinner.
  3. 17 lokala vinnare (en för varje IKEA varuhus i landet) belönas med 5000 kronor och en upplevelsedag för hela klassen.
  4. Den lokala vinnare som har samlat in flest värmeljuskoppar - mest i Sverige - får ytterligare 5000 kronor i prispengar. Hälften av dessa sammanlagt 10 000 kronor ska gå till ett miljöprojekt som klassen väljer själva.

Så här rapporterar du in insamlade värmeljuskoppar!

1. Samla alla värmeljuskoppar i en sopsäck. Värmeljuskopparna ska vara utbrunna och tömda på stearin. Vekestödet, plåtbiten som veken sitter fast i, ska vara bortpillad.
  2. Väg sopsäcken, till exempel på en badrumsvåg.
  3. Logga in här på sajten. Du fick inloggningsuppgifterna i ett mail när du anmälde klassen till tävlingen.
  4. Skriv in vikten av de insamlade värmeljuskopparna. Be två av dina kollegor bevittna och signera.
  5. Lämna de insamlade värmeljuskopparna till närmaste återvinningsstation för metall, eller på ditt närmaste IKEA varuhus. Glöm inte att lämna in vekesstöden samtidigt!

Insamlade värmeljuskoppar kan rapporteras in när som helst, hur många gånger som helst. Ju fler insamlade värmeljus ni redovisar desto fler diplom kan ni “låsa upp”? och skriva ut. Gör det gärna till en spännande grej med klassen.

2008-11-18 08:40:56