Skogen som klassrum

NYHETER

Skogen som klassrum

Nu har satsningen på att utbilda lärare i hur man kan använda skolans utemiljö pedagogiskt avslutats. Naturskolor från hela landet haft tvådagarskurser i utomhuspedagogik för intresserade skolor. Nynäshamns Naturskola har varit med och ordnat utbildningar i området runt Stockholm, t.ex. Vallentuna, Värmdö och Vaxholm.

Fortbildningen Skogen som klassrum arrangerades av Naturskyddsföreningen och Naturskoleföreningen. Delfinansiär är Friluftsrådet (Naturvårdsverket).

Under december görs en utvärdering av projektet och en eventuell fortsättning 2010 kommer att diskuteras.

Varför använda skogen som pedagogisk resurs?

Eftersom de flesta barn tillbringar en stor del av sin dag i skolan spelar skolans sätt att undervisa en viktig roll för deras hälsa och förmåga till lärande. Utomhuspedagogiken är ett bra komplement till den traditionella pedagogiken inomhus. Forskning visar att barn som vistas mycket i naturen är friskare, mindre stressade, har bättre motorik och koncentrationsförmåga, har bättre minne och ett mer utvecklat språk än andra barn. Utomhuspedagogik skapar samarbete mellan eleverna och får det övriga skolarbetet att fungera bättre. Att lösa problem tillsammans och i relevanta situationer stärker också självförtroendet.

Alla människor lär sig genom att använda sina sinnen; se, känna, lyssna, smaka och lukta. Läggs delar av undervisningen i skogen stimuleras barnens sinnen och det blir lättare att göra undervisningen spännande och mångsidig. Bäst lär man sig om man får använda hela kroppen och alla sinnen:

- utforska och undersöka

- observera och dra slutsatser

- upptäcka och förstå

- pröva och lösa problem tillsammans

I skolans värld är ämnena ofta åtskilda. Så är inte fallet i verkligheten. En lektion ute i naturen som innehåller ett uppdrag eller en upplevelse innebär att många av skolans ämnen automatiskt inkluderas. Det mesta man gör inomhus kan också göras ute. Mindre barn kan måla, sjunga, läsa sagor, klippa, klistra och sy medan äldre barn kan genomföra övningar i svenska, engelska, matematik, NO och teknik. Grunden för förståelse av olika naturvetenskapliga fenomen och ekologiska samband finns att hämta ur upplevelser i naturen.

Utomhuspedagogik handlar om att komplettera klassrumsundervisningen med undervisning utomhus för att skapa ökad förståelse och lust hos eleverna. Som bonuseffekt får vi också frisk luft, ökad fysisk aktivitet och spännande naturupplevelser!

2009-09-07 21:16:20